NITRO v otázkách a odpovědích

Na oxidu dusném (obecně nazývaném NITRO) a jeho aplikaci v motorech opravdu není nic tajemného. Jeho použití je nyní pro zákazníka lepší a bezpečnější. Zde jsou nejčastěji kladené otázky a odpovědi přímo z vývojového oddělení firmy NOS  a doufám, že pomůžou všem, kteří hledají to nejlepší řešení.

Popis instalace nejpoužívanější Nitro sady NX Stage One do Hondy Civic 2001 zde

Vysvětlení funkce a smyslu vstřikování N2O do motorů.

 

  • Kolik taková sranda stojí, co dodávky ? - výběr z ceníku zde
    Ceny nejjednodušších NOS Kitů začínají zhruba na 15 000,- Kč, to jsou opravdu nouzovky. Reálná cena začíná na 25 000,- ale už včetně ceny dopravy do Evropy, cla a podobnych poplatku. Podařilo se nám vyšlapat levnější cestičku. Některé kity jsou skladem, jinak vozíme zhruba 1x za 4 týdny. Základní kity pro motory se vstřikováním:
    10 lb lahev 28. 000,- Kč + DPH

  • Instalace ?
    Instalace nezabere více než 1 až 2 dny precizní práce mechanika. Jedná se převážně o zastavění hadic a kabelů do vozu. Odborné práce je minimálně. Za 6 hodin se dá zvládnout "rychlá" montáž.
     

  • Jak NITRO pracuje ?
    Oxid dusný je složen z dvou dílů dusíků a jednoho dílu kyslíku (36 váhových procent kyslíku). V průběhu spalovacího procesu v motoru, asi tak při 300° C, oxid dusný se rozloží a uvolňuje kyslík. Tento přidaný kyslík zvyšuje sílu protože umožňuje hoření většímu množství paliva. Zatímco dusík funguje jako ochrana, tlumením zvýšeného tlaku ve válci pomáhá regulovat spalovací proces. Oxid dusný má také úžasný "mezichladící" účinek snížení teploty nasávaného vzduchu o 60 až 75°
    Ohledně teorie doporučuji navštívit www.tuning.cz a vyhledat článek Zbyňi Nachtigala (ten první) o NITRU, kde je to velice pěkně a podrobně popsáno. Nebo stránky www.nosnitrous.com

  • Ovlivní NITRO spolehlivost motoru ?
    Klíčem je volba odpovídajícího množství koňských sil (HP) pro daný motor. Sada, která používá správnou tovární kalibraci většinou nezpůsobuje zvýšení opotřebování. Se zvýšením energie uvolněné ve válci se zvyšuje zátěž jednotlivých komponentů, které si s ní musí poradit. Pokud zátěž přesáhne schopnost dílů si s ní poradit, pak dochází k nadměrnému opotřebení. Soupravy NOS jsou navrženy pro použití pouze v případě potřeby a pouze se zcela otevřenou škrtící klapkou.Obrovskou výhodou oxidu dusného je, že je použit pouze když vy chcete a nikoliv pořád. Všechny sady NOS a NX jsou navrženy pro maximální sílu a spolehlivost dané pohonné jednotky.

  • Mohu jednoduše zamontovat NITRO KIT do sériového motoru ?
    Ano. NOS a NX vyrábí systémy pro prakticky každou standardní motorovou jednotku. Klíčem je správný výběr sady pro danou jednotku; tj. 4 válcový motor normálně dovoluje zvýšení o 40-60 koňských sil (HP), 6 válcový motor většinou výborně pracuje s dalšími 75-100 koňskými silami (HP), V8 small block (302/350/400cid) obvykle zvládne až 140 koňských sil (HP), a V8 big block (427-454) zvládne dalších až 125-200 koňských sil (HP). Tato navrhovaná rozmezí poskytují nejvyšší spolehlivost při použití běžných motorů s použitím litých pístů a lité klikové hřídele s několika málo nebo žádnými dalšími úpravami motoru.

  • Jaké jsou výhody užití oxidu dusného v porovnání s jinými možnostmi zvýšení výkonu ?
    Cena většiny ostatních možností vás může dostat do chudobince. Za méně peněz získáte více pokud zvolíte oxid dusný. V případě nitro soupravy je výkon a spolehlivost k získání za daleko rozumnější cenu a zároveň si ponecháváte výhody používání běžného motoru při normálním provozu. A oxid dusný nabízí nesmírný nárůst točivého momentu bez nutnosti tůrování motoru do vysokých otáček. Díky tomu váš motor vydrží déle než při jakémkoliv jiném systému navýšení koňských sil.

  • Jaká jsou základní pravidla pro dosažení vyššího výkonu ?
    Obecně, písty z hliníku vyrobené tlakovým litím jsou jednou z nejlepších úprav, kterou můžete udělat. Snížit předstih o 4-8 stupňů (1 až 1-1/2 časových stupňů na každých 50 koňských sil (HP)). V mnoha případech může být nutná palivová pumpa s větším průtokem paliva. Potřeba bude také používat závodní palivo s vyšším oktanovým číslem (100 a více) a zároveň studené zapalovací svíčky (o 1 až 2 jednotky) než normální s vzdáleností elektrod jiskřiště (0,6 - 0,8mm). V případě nárůstu přes 250 koňských sil (HP), bude nutné přidat k nahoře zmiňovaným úpravám další důležité úpravy. Tyto speciální úpravy mohou zahrnovat kovanou klikovou hřídel, vysoce kvalitní ojnice závodního typu, vysoce výkonnou palivovou pumpu určenou pro zajištění doplňkových požadavků Nitro systému na palivo a závodní palivo s vysokou měrnou tíhou a oktanovým číslem vyšším než 110.

  • Jaká zlepšení mohu od NITRO systému očekávat ?
    V případě mnoha aplikací je možno očekávat zlepšení od 1 do 3 vteřin a od 7 do 11 km/h na čtvrt míle (400m). Okolnosti jako objem motoru, pneumatiky, systém vstřikování, převody apod. budou mít na výsledky vliv.

  • Jak dlouho vydrží lahev ?
    Do značné míry to závisí na použitém typu Nitro soustavy a vstřikování. Například, soustava 125 HP Power Shot se standardní 10 librovou bombou obvykle představuje 7 až 10 čtvrtmílových jízd. U systémů s výkonem na úrovni 250 HP můžeme očekávat 3 až 5 čtvrtmílových jízd. Pokud používáte oxid dusný pouze při 2 a 3 převodovém stupni počet možných jízd se zvýší.

  • Jak dlouho mohu poustět NITRO do motoru ? Kolik vteřin ?
    Je možné držet nitro systém zapnutý až do vyprázdnění bomby. Nicméně doporučujeme pouze 15 vteřin na jednou, nebo méně.

  • Kdy je nejlepší okamžik k použití NITRA ?
    Pouze při zcela otevřené škrtící klapce (pokud není používám průběžný regulátor). V důsledku obrovského nárůstu točivého momentu obvykle dosáhnete nejlepší výsledky na začátku aktivace, pokud to umožní povrch vozovky a adheze. Oxid dusný může být bezpečně použit při otáčkách přes 2500 (ot/min) a plném plynu.

  • Ovlivní NOS system emise a katalyzátor ? Co budou říkat na STK ?
    Ne. Zvýšení množství kyslíku přítomného ve výfukových plynech dokonce může účinnost katalyzátoru zvýšit. Ale protože oxid dusný je používán pouze po dobu 10-20 vteřin najednou nestihne se tento kladný vliv projevit. Teploty se většinou pohybují v rozmezí přípustných hodnot. Při instalaci systému NOS není potřeba odstraňovat jakákoliv antismogové příslušenství.

  • Musím přetryskovat karburátory pro použití NITRA ?
    Ne! Systém NOS je nezávislý na vašem karburátoru. Mokrá verze vstřikuje vlastní směs paliva a oxidu dusného.
  • Je Nitro Oxide (Oxid dusný) hořlavý / výbušný ?
    Ne. Oxid dusný sám o sobě je nehořlavý. Nicméně, kyslík v něm přítomný zrychluje hoření paliva.

  • Způsobuje nitro samozápaly a detonace ?
    Přímo nikoliv. Samozápaly jsou výsledkem příliš malého množství paliva v průběhu spalování (chudá směs) nebo příliš nízkým oktanovým číslem paliva. Přehnaný předstih zapalování také způsobuje samozápaly. Obecně řečeno, většina nitro systémů určených pro běžné motory bude pracovat s prvotřídním palivem a minimálním zpožděním časovače zapalování. V případě závodních aplikací, kde se používají vyšší poměry stlačení, což vede v vyššímu tlaku ve válci, je nutné použít palivo s vyšším oktanovým číslem a zároveň větší zpoždění zapalování.
  • Kde mohu naplnit lahev ve svém autě ?
    V Čechách zatím neexistuje síť tzv. Refill stations a je nutno mít zásobní láhev doma ve sklepě nebo plnit u Linde. Od roku 2001 je však možno naplnit lahve u naší montážní firmy pro motocykly - J+P moto v Újezdě nad Lesy - nedaleko Prahy. Další plnící stanice rostou jako houby po dešti.

  • Jaký je rozdíl mezi lékařským (používaný v ČR) a průmyslovým N2O ?
    Rozdíl je pouze v tom, že v USA používaný oxid dusný (s názvem Ny-trous) obsahuje nepatrné množství kysličníku siřičitého, kvůli zneužití. Rozdíl ve výkonech tedy není žádný.

  • Mohu používat NITRO spolu s přečipovanou jednotkou ?
    Použití chiptuningu ve spojení s nitrem se nedoporučuje. Chiptuning většinou upraví předstih a může dojít k samozápalům.

  • Jak dlouho trvá instalace NOS Kitu ?
    Většina systémů NOS může být instalována za použití běžného ručního nářadí za přibližně 14 až 20 hodin. Instrukční manuály NOS a NX obsahují specifické instalační nákresy, elektroinstalační schémata a popis upevnění bomby stejně jako rady pro optimální výkon a podrobnou příručku pro odstraňování potíží.

  • Způsobí NITRO zvýšení tlaků a teploty ve válcích ?
    Ano. Díky schopnosti spálit více paliva, což je právě ta vlastnost, která způsobuje takový nárůst výkonu

  • Je výhodné chladit lahev ?
    Ne. Chlazením bomby se drasticky snižuje tlak a také se tím sníží průtok oxidu dusného způsobující příliš bohatou palivovou směs vedoucí ke snížení výkonu. Což se vám může stát za chladných večerů. Pro optimální provozní podmínky udržujte tlak v bombě na přibližně 900-950 psi. NOS má ukazatel tlaku v bombě, což vám umožňuje ho sledovat. Pokud provozujete dusný systém ve studenějších teplotách, pak může být dobré koupit si systém zahřívání bomby. Obecně okolní teploty 26-32°C umožní nejlepší využití výkonnostního potenciálu systémů NOS.

  • Je výhodné používat NITRO spolu s turbem nebo kompresorem ?
    Absolutně! V případě turbo motoru je „turbo efekt“ (zpoždění turba) úplně eliminováno přidáním dusného systému. Navíc, jak turbo tak kompresor motory stlačují vstupující vzduch, čímž ho zahřívají. Při vstříknutí oxidu dusného, dojde nesmírnému ochlazení nasávaného vzduchu o 70° a více. Plnění motoru je většinou také zvýšeno, čímž dochází k ještě většímu nárůstu výkonu. Pro motory, kde není vhodné použít vstřikování Nitra, má Nitrous Express připravenu sadu pro schlazování Intercooleru CO2 nebo N2O. Viz náš ceník.

  • Co obsahuje Nitro Kit ?
    NOS a NX nabízí nejkompletnější systémy, z těch které jsou aktuálně na trhu. Obsahují doslova všechny díly, které byste mohli potřebovat pro úplnou instalaci; v soupravách jsou standardně dodávány díly jako obzvláště dlouhé karburátorové šrouby, těsnění, uzavírací kohouty, palivová hadice, úchytky, filtry, měřáky, drobné montážní příslušenství, elektroinstalace, 10 lb. bomba s ventilem, instalační příručka, a všechny ostatní zásadní díly.

  • Jaký je rozdíl mezi standartním a Hi-Flo ventilem tlak. lahve ?
    Ústí ventilu Hi-Flo je výrazně větší než u běžného ventilu, což umožňuje vyšší průtok oxidu dusného. Při použití ventilu s malým ústím může při vysokém průtoku dojít k poklesu tlaku; způsobující rázové proudění nebo nedostatečný průtok oxidu dusného. Ventil Hi-Flo tento problém odstraňuje.

  • Ovlivní NITRO životnost motoru ? Mohu nitro namontovat do staršího motoru ?
    To nejvíce závisí na stávajícím stavu motorových součástek. Jakékoliv změny výkonu na opotřebovaném či špatně seřízeném motoru jsou škodlivé. Nicméně motor v dobrém stavu, s dobrými těsnícími kroužky a těsnění hlavy válců, by měl být schopen provozu na oxid dusný bez nadměrného opotřebovávání.

  • Je nárůst výkonu vyšší u vyladěných motorů ?
    Ne tak úplně. Ve většině případů je procentní nárůst vyšší u běžných motorů, protože nejsou v provozu bez dusíku tak účinné jako motory upravené. Nicméně, protože oxid dusný zvyšuje výkon jakéhokoliv motoru, bude celková síla daleko vyšší u upraveného motoru.

  • Mohou vysoko kompresní motory používat oxid dusný?
    Rozhodně. Vysoké i nízké kompresní poměry se velmi dobře snáší s oxidem dusným, pokud je udržena rovnováha mezi oxidem dusným a obohacením paliva. NOS soupravy jsou používány od aplikací s relativně nízko kompresními běžnými motory až po Pro Modifieds jejichž kompresní poměr mnohdy přesahuje 15:1. Obecně je nutné dodržovat, že čím vyšší kompresní poměr tím menší předstih stejně jako palivo s vyšším oktanovým číslem.
  • Může být NITRO používáno také v Dieselových motorech ?
    Ačkoli teoreticky ano, v dieselových motorech se nitro moc nepoužívá. Pro turbodiesely máme v nabídce Nitrousexpress sadu pro chlazení intercooleru - viz náš ceník. V USA se používá pro dieselové motory rovněž přivstřikování propanu (ale to ještě nemám zmáknutý). V turbodieselovém motoru 1,9 TDi koncernu VW již bylo nitro vyzkoušeno a funguje velmi dobře. Podrobnosti byly popsány ve slovenském autotuningu.
  • Může být běžně tankované palivo použito s oxidem dusným ?
    Ano. Pro většinu aplikací doporučujeme užití bezolovnatého paliva s oktanovým číslem vyšším než 92. Mnoho souprav NOS je navrženo pro použití s běžným palivem, ale pro vyšší kompresní poměry a větší nárůst koňské síly, musí být použito závodní palivo s oktanovým číslem přes 100.
  • Jaký typ vačky je nejlepší pro použití s oxidem dusným ?
    Obecně, vačky s menším výfukovým překrytím ventilů a s delší výfukovou dobou. Nicméně, nejlepší je vybrat si vačku vyrobenou pro normální užívání (kdy není aktivována dusná soustava) protože 99% většiny provozu vozidla není jízda na plný plyn. Samozřejmě existují speciální točivé (desmodromické) vačky pro závody nitro aplikací, které mají strmější výfukový zdvih apod. Protože volba vaček většinou závisí na váze vozu, řazení apod. je nejlepší pro dosažení optimálních výsledků držet se doporučení výrobců vaček.

  • Jsou NOS soupravy použitelné pro nejnovější EFI (elektronické vstřikování) auta ?
    Ano. NOS a NX mají nejkompletnější nabídku nitro souprav pro tyto automobily.
  • Měl bych upravit palivový systém, pokud chci použít oxid dusný ?
    Většina běžných palivových pump má dostatečný výkon pro většinu menších souprav. Je důležité zkontrolovat jestli vaše pumpa má dostatečný průtok pro stávající palivový systém (ať už karburátorový nebo s přímím vstřikováním) a jestli zvládne zásobovat palivem dle dodatečných nároků nitro soupravy při jízdě na plný plyn. Nicméně není úplně od věci mít oddělenou pumpu pro použití s nitro soustavou.

  • Vyrábí NOS a NX soupravy pro motocykly, vodní a sněhové skútry ?
    Samozřejmě. Se sadami pro motocykly máme bohaté zkušenosti.
  • Budu muset měnit zapalování/zážehový systém ?
    Většina novějších modelů zapalování se hodí pro použití s oxidem dusným. V některých případech vysokých nárůstů koňských sil (HP) je vhodné se podívat po vysoce kvalitním a výkonném zapal
    ování/zážehovém systému.
  • Co na to kamarádi a holky ? ........ NO COMENT !!!

Home   |   English Version  |   Novinky   |   Automobily   |   Motocykly  |   Racing  |   Výprodej   |   Ceníky  |   Kontakt      2005 Lexani Racing. Všechna práva vyhrazena.